KPN beëindigt de diensten van Ortel

Per 1 juli 2024 kan er niet meer worden gebeld met de sim-kaarten van Ortel, een dochter merk van KPN. Ortel staat bekend als een prepaid provider. Klanten krijgen het advies een beltegoed tijdig op te maken en voor 1 juli met nummerbehoud over te stappen naar een andere provider, bijvoorbeeld KPN dochter Simyo. Een resterend beltegoed gaat verloren bij een overstap naar een andere provider.

De gang van zaken past in de strategie van KPN bij overnames. Een merknaam wordt enige tijd aangehouden en dan verdwijnt het uit de markt. Dit is ook gebeurd met Yes Telecom en XS4ALL.

Bron: https://ortel.nl/nl/

Ook Odido scoort in Barcelona

Het goede nieuws wordt over ons uitgespoeld. Nu maakt Odido bekend dat zij volgens benchmarkorgainsatie Umlaut het beste internetnetwerk van Nederland leveren in 2024 met 953 uit 1.000 punten. Odido maakt het verschil met de andere netwerkproviders op up- en downloadsnelheden en een lage latency (vertraging van dataverkeer). Het mobiele netwerk heeft het predicaat ‘outstanding’ mee gekregen.

Het Vodafone mobiele netwerk heeft het predicaat ‘uitstekend netwerk’ gekregen. Er zijn 3 mobiele netwerkproviders in Nederland. Welke mobiele netwerkprovider je ook kiest de techniek is goed op orde.

KPN Mobiele netwerk weer als beste getest

Op het Mobile World Congres in Barcelona is het mobiele netwerk van KPN uitgeroepen tot het beste netwerk van Nederland. Het is zelfs van wereldniveau. Dit is de uitkomst van een onderzoek door benchmarkorganisatie Umlaut in opdracht van het Duitse Connect Magazine. KPN scoort 987 van de 1.000 punten. KPN weet al meerdere jaren achter elkaar de score te verbeteren die is gebaseerd op gegevens van smartphones en tablets van gebruikers.
In de telecomsector worden de testen van Umlaut als toonaangevend gezien.

Ook LoketTelefonie kan diensten leveren op het netwerk van KPN!

Lees hiet her persbericht van KPN: https://www.overons.kpn/nieuws/umlaut-mobiele-netwerk-kpn-als-beste-getest-met-hoogste-score-wereldwijd/

ACM ziet voldoende concurrentie telecommarkt

De ACM ziet dat er momenteel voldoende concurrentie is in de telecommarkt en bekrachtigt haar eerdere standpunt dat verdere regulering van de markt nu niet nodig is. Wel heeft de ACM besloten de concurrentie op de markt op jaarbasis grondig te bekijken, om te zorgen dat de markt voor consumenten ook in de toekomst blijft werken.

Manon Leijten, bestuurslid ACM: “De ACM blijft monitoren of er voldoende concurrentie in de markt is, omdat dit geen vanzelfsprekendheid is. De prijs is erg belangrijk voor consumenten. Op dit moment zien we een breed aanbod en aanbieders die bereid zijn om hoge kortingen te geven aan nieuwe klanten. Voor consumenten geldt dat het de moeite waard is om jaarlijks te kijken of het huidige abonnement nog wel de beste prijs en snelheid biedt.”

Bron: https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-ziet-voldoende-concurrentie-telecommarkt-maar-houdt-vinger-aan-de-pols

Van af nu in Nederland Apple Self Service Repair

Apple heeft haar Self Service Repair-programma uitgebreid naar Nederland. Apple heeft sinds voorjaar 2022 het Self Service Repair-program.  Je krijgt instructies hoe je zelf je iPhone kunt repareren, en je kunt er ook de benodigde onderdelen en tools bestellen. Direct bij Apple zelf dus. Apple biedt dit aan als extra alternatief voor langs gaan in de Apple Store.

Apple zegt dat ze ook de diagnostische tools voor het eerst beschikbaar gaan stellen aan consumenten. Hiermee kunnen bepaalde reparaties geverifieerd worden. Ook kun je hiermee checken welke onderdelen mogelijk vervangen moeten worden. Deze diagnostische tools zijn nu beschikbaar in de VS en komen volgend jaar naar Europa.

Bron: https://www.iculture.nl/nieuws/apple-self-service-repair-nederland/

LoketTelefonie past een deel van de prijzen aan op 1 januari 2024

De afgelopen jaren hebben we bij LoketTelefonie de prijzen van onze beltarieven en abonnementen constant kunnen houden. De laatste wijziging dateert van 1 mei 2020. We hebben geprobeerd een prijsverhoging zo lang mogelijk te voorkomen. Ook wij ontkomen er niet aan om per 1 januari 2024 een inflatiecorrectie van 6,3% door te voeren, omdat onze kosten toenemen. Dit percentage is gebaseerd op de inflatiecijfers van 1 oktober 2022 tot 1 oktober 2023.

Deze wijziging is niet van toepassing op de “Contributie LoketTelefonie”.

Wij volgen hierbij de ontwikkelingen in de markt. Deze verhoging zal ons in staat stellen om in de nabije toekomst uitstekende service te blijven verlenen en voortdurend te verbeteren.

De ‘gewone’ burger gaat meer betalen voor internet

Het oude kopernetwerk van KPN (DSL) wordt op termijn overal afgesloten door KPN. Abonnee’s ontvangen daarom een aanbod voor een duurder glasvezel abonnement.
Dit geldt ook voor abonnee’s van providers die gebruik maken van het kopernetwerk van KPN. nu.nl legt uit hoe de vork in de steel zit.

Ziggo bevoordeelt nieuwe klanten

Ziggo heeft recent het aanbod aangepast en o.a. een Giga-abonnement optie ‘Elite’ geintroduceerd. Nu blijkt dat nieuwe abonnees 4 euro per maand minder betalen. Bestaande klanten betalen nog steeds het oude hogere bedrag.
Ziggo laat weten dat bestaande klanten kunnen upgraden, als ze bellen met de klantenservice. Waarschijnlijk zit je dan weer vast aan een nieuw 2 of 3 jarig contract.
De prijzen zijn bij Ziggo de afgelopen jaren stelselmatig verhoogd vanwege stijgende kosten. Misschien om nieuwe abonnees te kunnen werven?

Moederbedrijf Gigaset vraagt faillissement aan

Gigaset AG heeft het faillissement aangevraagd bij een regionale rechtbank in Duitsland. Ook is er een insolventieprocedure in eigen beheer voor de indirecte dochteronderneming Gigaset Communications GmbH aangevraagd. Dit betekent dat deze operationele dochteronderneming toe werkt naar een onafhankelijke herstructurering. De Europese marktleider voor DECT-telefoons laat de ontwikkeling, productie en verkoopactiviteiten dan ook ongewijzigd doorgaan.

Dit is een gevolg van significant omzetverlies in 2023. Het geeft Gigaset de mogelijkheid een fundamentele herstructurering in gang te zetten.

Veel resellers zullen dit proces met belangstelling volgen, want we hebben de afgelopen jaren allemaal bijgedragen aan de omzet van Gigaset.